na čo je dobrý proteín

Na čo je dobrý proteín? (Zdravie, chudnutie, naberanie svalov)

Proteín je pravdepodobne najpoužívanejší doplnok výživy, hneď po tabletkách na chudnutie. Prečo je ale proteín tak populárny?

V tomto článku sa dozvieš na čo je dobrý proteín, a prečo by stálo za to zvážiť jeho kúpu.

Čo je to vlastne proteín?

Proteín je doplnok výživy. Existuje veľa druhov proteínov, medzi najznámejšie patria srvátkové, kazeín, hovädzievegánske. Každý z nich má svoje plusy a mínusy, no rozdiely medzi nimi nezvyknú byť veľké.

Každý druh proteínu sa vyrába inak. Princíp spočíva v tom, že sa zoberie nejaká potravina s vyšším obsahom bielkovín, a z tejto potraviny výrobcovia izolujú bielkoviny, teda odstránia tuky a sacharidy.

Proteín teda nie je ničím iným, ako bielkovinou. Samotné slovo proteín je zobrané z anglického jazyka, a v preklade znamená bielkovina.

Čím kvalitnejší je proteín, tým by mal mať viac bielkovín, a menej tukov a sacharidov.

Samozrejme, kvalita proteínu závisí od viacerých ďalších faktorov, ako je:

  • stráviteľnosť
  • využiteľnosť
  • aminokyselinový profil
  • zdroj bielkovín
  • rozpustnosť
  • chuť

Zbytočne to však nemusíme komplikovať, a ostaneme pri tom, že proteín je doplnok výživy, ktorý obsahuje veľa bielkovín, málo tuku a málo sacharidov (cukrov).

Na čo je dobrý proteín?

Teraz už vieš, čo proteín je, ale prečo si ho ľudia kupujú?

Proteín je populárny kvôli svojmu vysokému obsahu bielkovín. Prijať dostatok bielkovín zo stravy môže byť náročné, a preto máme proteíny, aby nám s týmto pomohli.

Prečo sú bielkoviny tak dôležité?

Bielkoviny sú jednou z makroživín, a majú niekoľko významných úloh. Každá bunka v tvojom tele obsahuje bielkovinu. Aby telo mohlo udržiavať tieto bunky, tak potrebuje bielkoviny. Aby telo mohlo budovať nové bunky, tak potrebuje bielkoviny.

Bielkoviny si môžeš teda jednoducho predstaviť ako stavebné kocky ľudského organizmu.

Prečo si ľudia kupujú proteín?

Takže ľudia si kupujú proteín preto, aby mohlo ich telo správne fungovať, a vyhli sa nedostatku bielkovín?

Niektorí ľudia áno, ale väčšina si kupuje proteín z iného dôvodu. Proteín je dobrý pri chudnutí a naberaní svalovej hmoty.

Kto by nechcel zhodiť nejaké to kilečko tuku, alebo nabrať trochu svalovej hmoty? Sú to lákavé ciele, a keď proteín môže pomôcť, tak niet nad čím váhať, či?

Je to trochu zložitejšie, než len užívanie proteínu. Pokúsim sa to udržať čo najjednoduchšie, a vysvetlím ti, ako ti proteín môže pomôcť pri naberaní svalovej hmoty, a ako pri chudnutí.

na čo proteín

Ako ti môže proteín pomôcť pri naberaní svalovej hmoty?

Keď prijmeš bielkoviny zo stravy alebo z proteínu, tak telo ich rozbije na aminokyseliny.

Svaly sú tvorené aminokyselinami, a ak chceš vybudovať viac svalov, tak potrebuješ viac aminokyselín.

Je teda logické, že vyšší príjem bielkovín bude prispievať k rastu svalovej hmoty. Nie vždy tomu tak ale aj naozaj bude.

Aby telo využilo prijaté bielkoviny na budovanie svalov, tak potrebuje dôvod. Naberanie svalovej hmoty nie je jednoduchý proces pre telo, a nebude na to zbytočne míňať svoje zdroje.

Dôvod pre rast svalovej hmoty je cvičenie. Tréningy poškodzujú svalové vlákna, a telo ich následne bude musieť opraviť.

Keďže ty užívaš proteín, tak telo má dostatok bielkovín a aminokyselín, čím si vytvoril ideálne podmienky pre rast svalovej hmoty.

Vďaka tomu tvoje telo nielen opraví poničené svalové vlákna, ale dokonca ich spraví silnejšími. Ľudské telo sa vždy bude snažiť adaptovať, a preto keď svaly používaš, tak ich bude budovať.

Naopak ak užívaš proteín, a teda telo má dostatok bielkovín, no celý deň ani nepohneš prstom, tak nenaberieš ani gram svalovej hmoty.

Užívanie proteínu v kombinácii s tréningom môže pomôcť pri raste svalov.

Proteín pomáha zvýšiť príjem bielkovín, a bielkoviny sú kľúčové pri naberaní svalovej hmoty. Samotné užívanie proteínu však nie je postačujúce, a je treba aj pravidelnú fyzickú aktivitu.

Výber najlepšieho proteínu na rast svalov nájdeš tu.

Ako ti môže proteín pomôcť pri chudnutí?

Aj v tomto prípade ti proteín pomôže preto, lebo poskytne tvojmu telu bielkoviny.

Chudnutie je stav, kedy telo nemá dostatok energie z bežného jedla, a preto musí využívať svoje vlastné tukové zásoby, ktoré spáli, a získa energiu.

Toto znie jednoducho, ale je tu menší problém. Keď telo nemá dostatok energie, tak nebude spaľovať len telesný tuk, ale aj svaly. Spálenie svalov takisto telu poskytne energiu, ktorú tak súrne potrebuje, keďže si mu ju nedodal vo forme jedla.

Strata svalov nie je dobrá. Ak ich telo stratí, tak ich už nebude musieť živiť, a teda energetické nároky tvojho tela sa znížia. Toto sa inak označuje ako spomalenie metabolizmu, a je to niečo, čomu sa musíš vyhnúť, ak chceš schudnúť z dlhodobého hľadiska.

Zvýšený príjem bielkovín dá telu signál, že nie je núdza o aminokyseliny, a preto niet dôvod rozbíjať svalovú hmotu pre energiu. Telo si teda radšej zvolí telesný tuk ako zdroj energie, a tým sme dosiahli presne to, čo sme chceli.

Telo chudne tuk, a nie svaly.

Toto je zjednodušené vysvetlenie, a na pozadí toho sa deje omnoho viac. Podstatné však je, že užívanie proteínu ti môže pomôcť pri chudnutí.

na čo užívať proteín

Mal by si proteín užívať aj ty?

Nie každý potrebuje užívať proteín. Predsa len sa jedná o doplnok stravy, a nie náhradu stravy.

Ak sa ti podarí denne prijať dostatok bielkovín pomocou stravy, tak užívanie proteínu nemá význam. Telo potrebuje len určite množstvo bielkovín, a všetko navyše čo mu dáš pôjde z tela von. Taktiež zbytočne zaťažuješ tráviaci systém, ktorý musí spracovať príliš veľké množstvo bielkovín, ktoré ani nepotrebuje (v tak veľkom množstve).

Súvisiaci článok: Bezpečnosť proteínu – Zdravý alebo škodlivý?

Na druhú stranu, ak denne prijmeš málo bielkovín pomocou stravy, tak by si sa mal snažiť tento problém čo najrýchlejšie vyriešiť.

Najlepším riešením je jesť viac potravín s vysokým obsahom bielkovín. Aj tak však môžeš mať problém prijať dostatok bielkovín, a preto užívanie proteínu v takomto prípade dáva zmysel.

Užívanie proteínu dáva zmysel aj vtedy, keď chudneš, alebo naberáš svalovú hmotu, keďže nároky na množstvo bielkovín sa zvyšujú.

Záver

Proteín je doplnok výživy, o ktorom môžeme povedať, že naozaj funguje. Na základe informácii v tomto článku teda zváž, či ti môže užívanie proteínu priniesť benefity.

Pokiaľ nevieš, ako si vybrať ten pravý proteín, tak tento článok sa podrobne zaoberá výberom vhodného rastlinného proteínu práve pre teba.

Similar Posts

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.