hovädzí proteín
|

Hovädzí proteín – Toto musíš pred kúpou vedieť (vs. srvátkový)

Hovädzie mäso je jedným z najlepších druhov mäsa vôbec. Obsahuje veľa bielkovín, kreatínu, a dokonca aj celú radu vitamínov a minerálov. Kvalita bielkovín v hovädzom mäse je veľmi vysoká, a dodá ti všetky potrebné aminokyseliny.

Nie sme tu však kvôli hovädziemu mäsu, ale kvôli hovädziemu proteínu. V tomto článku nájdeš všetky potrebné informácie spojené s hovädzím proteínom, aby si dokázal spraviť to najlepšie rozhodnutie pri kúpe tohto proteínu a jeho užívaní.

Čo je to hovädzí proteín?

Hovädzí proteín je doplnok výživy, ktorého účelom je zvýšiť množstvo bielkovín v tvojom jedálničku.

Bielkoviny sú kľúčovou makroživinou, ktoré sú, zjednodušene povedané, stavebnými tehlami ľudského tela. Sú esenciálne, a telo nedokáže prežiť bez dostatočného príjmu bielkovín. Bielkoviny umožňujú priebeh metabolických reakcií, budujú a opravujú tkanivá, a taktiež výrazne ovplyvňujú hormonálnu funkciu (niektoré hormóny sú bielkovinami).

Ako sa hovädzí proteín vyrába?

Hovädzí proteín sa vyrába z (veľké prekvapenie) hovädzieho dobytka.

Hovädzina sa ohrieva na vysoké teploty tak, aby vznikla tekutina. Keďže hovädzie mäso obsahuje pomerne vysoké množstvá tuku, tak je potrebné ich v ďalšom kroku výroby odstrániť. Odstreďovaním sa z hovädzej tekutiny odstráni tuk a aj prípadne sacharidy.

Aby sa z tekutiny teraz stal prášok, tak sa použije metóda sušenia rozprašovaním. V tomto bode máme hotový hovädzí proteín, do ktorého sa často pridávajú ešte ďalšie látky, ako sú sladidlá, kreatín, vitamíny, a podobné.

hovädzí dobytok

Veľký problém s hovädzím proteínom

Teraz to môže vyzerať, že hovädzí proteín by mohol kľudne byť najlepším proteínom na svete, a dokonca poraziť aj srvátkový proteín. Je tu však jeden veľký problém s hovädzím proteínom, kvôli ktorému sa asi hovädziemu proteínu vyhneš úplne, a zvolíš iný druh proteínu.

Ide o to, z čoho sa vyrába hovädzí proteín. Už sme si povedali, že to je z hovädzieho dobytka. Problém je v tom, že väčšina výrobcov proteínov chce mať čo najmenšie náklady na výrobu, a zarobiť tak viac peňazí.

To sa odrazí na tom, že na výrobu hovädzieho proteínu sa použijú zvyšky hovädzieho dobytka, ako sú kopytá, šľachy, koža alebo napríklad uší. Hovädzie mäso je totižto príliš drahé a vzácne na to, aby sa z neho vyrobil proteín.

Táto taktika používania zvyškov z hovädzieho dobytka je veľmi bežná, a aj pri preskúmaní desiatok našich alebo zahraničných hovädzích proteínov som nenašiel jediný, ktorý by bol skutočne vyrobený z mäsa.

Výrobca samozrejme uvedie, že sa jedná o hovädzí proteín, no to len preto, lebo proteín vyrobený z kopyta alebo ucha hovädzieho dobytka je stále predsa hovädzí proteín.

Používanie nekvalitných častí a zvyškov z hovädzieho dobytka sa negatívne prejaví aj na samotnej kvalite hovädzieho proteínu. Viac o vplyve tohto problému na celkovú kvalitu sa dočítaš v sekcií nevýhody hovädzieho proteínu v tomto článku.

Môže ti pomôcť hovädzí proteín nabrať svaly?

Áno, hovädzí proteín ti dokáže pomôcť pri naberaní svalovej hmoty.

Po pravde, hovädzí proteín má extrémne vysoké množstvo bielkovín, jedno z najvyšších. Bielkoviny sú kľúčové pri naberaní svalovej hmoty, keďže opravujú poškodené svalové vlákna a budujú nové.

Je však dôležité vedieť, že samotné užívanie hovädzieho proteínu bez fyzickej aktivity nebude nápomocné pri naberaní svalovej hmoty.

Fyzická aktivita (pri naberaní svalov by sa malo jednať predovšetkým o anaeróbnu) trhá a poškodzuje svalové vlákna. Prirodzene ľudské telo sa bude snažiť toto poškodenie opraviť, a pripraviť svoje svaly tak, aby nabudúce dokázali vydržať viac (v minulosti to bolo vitálne pre prežitie).

Na takúto opravu svalov však treba stavebný materiál, čo v tomto prípade sú práve bielkoviny. Hovädzí proteín je jednou z možností, ako telu poskytnúť bielkoviny, a ono mohlo vybudovať silnejšie svaly, respektíve nabrať svaly.

Keď si však kupujeme proteín, tak od neho očakávame maximálne výsledky.

Bielkoviny sú zložené z aminokyselín. Jednou takou aminokyselinou je leucín, ktorý je najviac dôležitý zo všetkých aminokyselín pri naberaní svalovej hmoty.

Hovädzie mäso obsahuje obrovské množstvá leucínu, a pokiaľ by bol z neho vyrobený hovädzí proteín, tak by 90% hovädzí proteín obsahoval 7500 mg leucínu na 100 g proteínu.

Hovädzí proteín sa však nevyrába z kvalitných častí, ale práve z tých nekvalitných, a preto obsah leucínu v reálnom hovädzom proteíne je v priemere 3000 mg na 100 g proteínu.

To je podstatne menej, ako má srvátkový proteín (až 10 000 mg). Tak nízky obsah leucínu v hovädzom proteíne sa môže negatívne prejaviť pri naberaní svalovej hmoty.

Hovädzí proteín vie pomôcť pri naberaní svalovej hmoty, kvôli vysokému obsahu bielkovín. Použitím iného proteínu by sa však mohlo dosiahnuť ešte lepších výsledkov, keďže kvalita bielkovín v hovädzom proteíne je nízka.

hovädí proteín alebo srvátkový proteín

Môže ti pomôcť hovädzí proteín pri chudnutí?

Áno, hovädzí proteín vie pomôcť pri chudnutí.

Pri chudnutí je tvojim hlavným cieľom znížiť množstvo prijatých kalórii, a dostať sa tak do kalorického deficitu. Hovädzí proteín ti tu vie pomôcť niekoľkými spôsobmi.

1. Dôvod, prečo užívať proteín pri chudnutí

Po prvé, hovädzí proteín obsahuje bielkoviny. Bielkoviny sú obzvlášť dôležité pri chudnutí preto, lebo pomáhajú zabrániť strate svalovej hmoty. Za normálnych okolností bude telo strácať pri chudnutí nielen telesný tuk, ale aj svaly.

Tomu sa dá do veľkej miery vyhnúť tým, že budeš konzumovať dostatočne veľké množstvá bielkovín.

V opačnom prípade by telo stratilo svaly, čo by znamenalo aj spomalenie metabolizmu, a to by ti značne sťažilo plány schudnúť tuk. Pri drastických diétach sa nekonzumujú bielkoviny, a preto dôjde k veľkému spomaleniu metabolizmu. Sú známe tiež tým, že po nich príde jojo efekt, ktorý bol spôsobený práve spomalením metabolizmu.

2. Dôvod, prečo užívať proteín pri chudnutí

Ďalej, bielkoviny ťa vedia veľmi dobre zasýtiť, viac než iné makroživiny (sacharidy a tuky). Keď budeš sýty, tak je podstatne menšia šanca, že diétu porušíš, ako keby si bol hladný.

Užívanie hovädzieho proteínu pri chudnutí má určite svoje odôvodnenie, avšak nie je to nič špecifické práve pre hovädzí proteín. Iné druhy proteínov by dokázali to isté.

Dokonca sa dá povedať, že iné proteíny by boli pri chudnutí vhodnejšie, lebo majú vyšší obsah esenciálnych aminokyselín, ktoré by ti mohli lepšie pomôcť pri predchádzaní straty svalovej hmoty.

Ďalšie výhody hovädzieho proteínu

Extrémne vysoký obsah bielkovín

Obsah bielkovín v hovädzom proteíne je naozaj vysoký, a to je predsa hlavný dôvod, prečo vôbec proteín kupovať. Presnejšie povedané, hovädzie proteíny obsahujú okolo 90 až 95 g bielkovín na 100 g proteínu, čo je viac, ako akýkoľvek iný proteín, dokonca je to viac, než má srvátkový proteín.

Môže podporiť zdravie kĺbov

Pravda je, že bielkoviny, ktoré nájdeš v hovädzom proteíne sú z veľkej časti kolagén. Kolagén je bielkovina, ktorá nie je nápomocná pri naberaní svalovej hmoty, ale skôr pri ochrane kĺbov, šliach a podobne.

hovädzie mäso

Nevýhody hovädzieho proteínu

Slabší aminokyselinový profil

Hovädzie proteíny obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny, no v podstatne menšom množstve, ako iné druhy proteínov.

Na druhú stranu majú veľmi vysoký obsah štyroch konkrétnych aminokyselín, a to arginínu, glycínu, prolínu a hydroxyprolínu. Vysoký obsah týchto štyroch aminokyselín je znak toho, že hovädzí proteín bol vyrobený z nekvalitných častí hovädzieho dobytka. Tieto aminokyseliny sú totižto hlavnými aminokyselinami obsiahnutými v kolagéne.

Inak povedané, hovädzie proteíny obsahujú predovšetkým kolagén, čo je bielkovina, ktorá nepomáha nabrať svalovú hmotu, a nemá vysoký obsah esenciálnych aminokyselín.

Zlá rozpustnosť

Pokiaľ používaš proteín pri varení, alebo na rozmiešanie používaš mixér, tak táto vlastnosť ti prekážať veľmi nebude. Avšak, ak máš v pláne zmiešať proteínový šejk s vodou v šejkeri, tak sa priprav na horšiu rozpustnosť.

Nie je to tak zlé, že sa to nedá vypiť, ale budú sa robiť hrudky.

Nízka využiteľnosť bielkovín

Nie každú bielkovinu dokáže telo využiť rovnako. Využiteľnosť bielkovín v hovädzom proteíne je nižšia, a teda aj keď má tento proteín najviac bielkovín na etikete, tak v skutočnosti telo využije iba časť z nich.

Chuť by mohla byť lepšia

Samozrejme sa jedná o subjektívny názor, ale nemyslím si, že by niekto mohol tvrdiť, že hovädzí proteín chutí lepšie ako srvátkový proteín. Pridaj ešte k tomu horšiu rozpustnosť tohto proteínu, a z po tréningového proteínového šejku sa môže stať nie veľmi prijemný zážitok.

Ako hovädzí proteín užívať a dávkovať?

Dávkovanie hovädzieho proteínu nie je odlišné od dávkovania iného proteínu. Najlepšie je užívať jednu odmerku s hmotnosťou 25 až 30 g. Väčšine by mala stačiť jedna odmerka denne, pokiaľ však máš jedálniček veľmi chudobný na bielkoviny, môžeš zvážiť dve odmerky na jeden deň.

Užívať ho môžeš kedykoľvek počas dňa. Najbežnejšie je užívanie proteínu po tréningu, a nie je na tom nič zlého. Ak ti to nevyhovuje, tak rovnaké benefity dosiahneš užívaním proteínu aj počas iného, než po tréningového obdobia.

Miešať ho môžeš s vodou aj s mliekom. Vodu by som odporúčal skôr, keďže vďaka tomu sa bielkoviny rýchlejšie absorbujú z proteínu.

Zvoliť si hovädzí alebo srvátkový proteín?

Nech už je tvoj dôvod na užívanie proteínu akýkoľvek, tak voľba iného proteínu než hovädzieho je rozumná voľba. Srvátkový proteín je považovaný za najlepší proteín, a pravda je, že hovädzí proteín zmetie zo stola v akomkoľvek súboji.

Srvátkový proteín má lepšiu vstrebateľnosť, telo ho vie lepšie využiť, má viac esenciálnych aminokyselín, chutí lepšie, je lepšie rozpustný.

Hovädzí proteín na druhú stranu má viac bielkovín ako srvátkový. Ten rozdiel však nie je tak veľký, aby dokázal vykompenzovať kvalitu bielkovín v hovädzom proteíne.

Ak sa teda rozhoduješ medzi srvátkovým a hovädzím proteínom, tak voľba je jasná.

Aký hovädzí proteín je najlepší?

hovädzí proteín Anabolic Monster Beef - Amix

1. Hovädzí proteín Anabolic Monster Beef – Amix

Cena tohto proteínu je prijateľná. Ak z nejakého dôvodu chceš užívať alebo aspoň vyskúšať hovädzí proteín, tak vyskúšaj Hovädzí proteín Anabolic Monster Beef od značky Amix.

Obsah leucínu, najdôležitejšej aminokyseliny na budovanie svalovej hmoty, je v tomto konkrétnom proteíne necelé 3 g na 100 g proteínu. Je to oveľa menej, ako by ti dal lacný srvátkový proteín.

Obsah bielkovín je 90 g na 100 g proteínu, a to je pomerne fajn na hovädzí proteín, a je to ohromne veľa na proteín vo všeobecnosti.

Tento proteín taktiež obsahuje neuveriteľných 23 g glycínu na 100 gramov, čo je jasný znak toho, že tento proteín bol vyrobený z menej kvalitných častí dobytka. Tak vysoký obsah gylcínu v postate znamená, že sa skôr jedná o kolagén ako proteín.

Dôvod, prečo som dal tento proteín ako najlepší hovädzí proteín je asi najlepšia cena, za akú zoženieš akýkoľvek hovädzí proteín. Taktiež je obohatený o kreatín, a v jednej dávke je slušných 2,5 gramu kreatín monohydrátu. Dokonca je obohatený aj o minerály ako draslík a fosfor.

Pokiaľ teda máš dôvod, prečo chceš ísť práve do hovädzieho proteínu, tak odporúčam tento proteín.

Záver

Hovädzie mäso je úžasné, a pokiaľ chceš nabrať svaly, tak by sa malo v tvojom jedálničku nachádzať (keď chudneš, tak má príliš veľa tuku). Tieto skvelé vlastnosti hovädzieho mäsa sa však nepreniesli aj na hovädzí proteín. Je to najmä preto, že výrobcovia používajú nekvalitné časti hovädzieho mäsa, a preto z hovädzieho proteínu sa stane skôr kĺbová výživa.

Similar Posts

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.