konopný proteín
|

Konopný proteín – Všetko, čo potrebuješ vedieť + (Top 3)

Slovo konopný môže vzbudzovať negatívny dojem, ale nenechaj sa zmýliť. Konopný proteín je solídnou voľbou pri výbere správneho proteínu. Nie pre každého bude tento proteín správnou voľbou, no pre niektorých to môže byť ten najlepší proteín.

Tento článok ti poskytne všetky podstatné informácie týkajúce sa konopného proteínu, a umožní ti tak spraviť lepšie rozhodnutie pri voľbe správneho proteínu pre teba. Na konci článku taktiež spoznáš tri najlepšie konopné proteíny na našom trhu.

Tento článok je zameraný na konopný proteín. Ak ťa zaujímajú všetky vegánske proteíny, tak si pozri zhrnutie a porovnanie všetkých vegánskych proteínov na jednom mieste.

Čo je to konopný proteín?

Konopný proteín je doplnok výživy. Proteíny vo všeobecnosti sú vlastne len bielkoviny, prípadne zopár pridaných sladidiel a podobne. Ich hlavnou úlohou je zvýšiť tvoj príjem bielkovín, ktoré sú dôležité pre základne fungovanie tela, a obzvlášť dôležité pri naberaní svalovej hmoty a chudnutí. Konopný proteín je však iný, než ostatné proteíny.

Stále sa jedná o proteín, ale zatiaľ čo väčšina proteínov má obsah bielkovín okolo 75-95%, konopný proteín má len okolo 45-55% bielkovín. Na prvý pohľad sa môže zdať: Tak nízky obsah bielkovín, prečo by si vôbec niekto tento proteín kúpil?

Je pravda, že nie pre každého bude tento proteín správnou voľbou. Na druhú stranu je dôležitá otázka, čo tvorí zvyšok konopného proteínu, keď len polovica z neho sú bielkoviny.

Čo okrem bielkovín konopný proteín obsahuje?

Vlákninu. Obsah vlákniny v konopnom proteíne je vysoký, alebo ešte lepšie veľmi vysoký. Jedná sa zhruba o 25 g vlákniny na 100 g, teda jedna štvrtina celého proteínu je tvorená práve vlákninou.

Znova, vysoký obsah vlákniny v proteíne môže, no nemusí byť výhodou. Tí, čo chcú schudnúť, túto vlastnosť ocenia, no tí, čo chcú prijať bielkoviny čo najrýchlejšie, si budú potrebovať zvoliť iný druh proteínu.

Obsah tuku v konopnom proteíne je taktiež vysoký. Presnejšie povedané, v konopnom proteíne je 10 g tuku na 100 g. To je dvakrát až trikrát viac, než majú iné proteíny.

Medzi predné vlastnosti tohto proteínu ešte patrí obsah niektorých minerálov.

Ako sa konopný proteín vyrába?

Vyrába sa z konopných semienok. Tie sú zlisované a rozomleté do jemného prášku, čím vzniká konopný proteín.

Sú však dva spôsoby, ako sa lisujú konopné semienka – za horúca, a za studena. Konopný proteín, ktorý bol vyrobený z konopných semienok lisovaných za studena je lepšie stráviteľný, ako keď sú konopné semienka lisované za horúca. Preto je dôležité pri kúpe zohľadniť aj spôsob lisovania (pokiaľ je uvedený), a voliť lisovaný za studena.

Je konopný proteín bezpečný?

Ľahko môže pri tomto proteíne vzniknúť obava, keďže z konopy sa vyrába aj marihuana. Konopa má mnoho podskupín, a konopný proteín sa nevyrába z tej istej odrody konopy, ako marihuana.

V konopnom proteíne však nájdeš THC, čo je látka, ktorá je hlavnou látkou marihuany. Jej obsah je však menší ako 0,3%, a teda prakticky žiadny. Z tak malého množstva by žiaden test neodhalil použitie tejto látky.

Keďže konopné proteíny sú voľne predajné, tak musia podliehať prísnym normám, a preto sa niet čoho obávať v tomto smere.

Konopné proteíny sú pre väčšinu ľudí bezpečné.

konopné semienka

Môže ti pomôcť konopný proteín nabrať svaly?

Áno, ale je to jeden z najhorších proteínov na naberanie svalov.

Ako pomáha pri naberaní svalov?

Konopný proteín je stále proteín, a teda obsahuje viac bielkovín, než väčšina bežných jedál. Vysoký príjem bielkovín je nevyhnutný, ak chceš nabrať svalovú hmotu.

Dôležité však je cvičiť, vďaka čomu sa svaly poškodzujú. To je podnet pre telo na budovanie svalov, nakoľko poškodené svaly treba opraviť, plus ich treba spraviť silnejšími a väčšími, aby ďalší tréning zvládli.

Pravidelný tréning je teda nevyhnutnosťou pri naberaní svalovej hmoty, a konopný proteín nebude mať žiaden účinok na naberanie svalovej hmoty bez tréningu.

Pokiaľ však pravidelne cvičíš, tak treba telu dodať správne živiny na nárast svalovej hmoty. Tu prichádzajú na rad bielkoviny, a teda aj konopný proteín, ktorý je zdrojom bielkovín.

Aj keď teda môže byť nápomocný pri naberaní svalovej hmoty, nie je to najlepšia voľba, respektíve iné druhy proteínov by ti pomohli viac v tomto smere.

Prečo nie je konopný proteín ideálny na naberanie svalov?

Dôvod 1

Jeden z dôvodov, prečo konopný proteín nie je ideálny na naberanie svalovej hmoty, je vysoký obsah vlákniny. Jej vysoký obsah spomalí trávenie všetkého, čo prejde tráviacim systémom, a teda aj bielkovín.

To by ešte pre niekoho nemusel byť tak veľký problém, ale pokiaľ musíš za deň prijať veľa kalórii a bielkovín, tak to nie je ideálne.

Tento efekt spomaleného trávenia je ešte zväčšený vysokým obsahom tuku v konopnom proteíne.

Dôvod 2

Taktiež, iné proteíny by ti na jednu odmerku (30 g) poskytli okolo 25 g bielkovín. Konopný proteín ti poskytne len 15 g bielkovín, a to je dosť veľký rozdiel.

Dôvod 3

Nezabúdajme aj na samotnú kvalitu bielkovín. Konopný proteín obsahuje kompletné bielkoviny, teda nájdeš v nich všetkých deväť esenciálnych aminokyselín. Je však možné, že má nižší obsah lyzínu, jednej z esenciálnych aminokyselín.

Leucín, najviac dôležitá aminokyselina pre nárast svalovej hmoty, je v konopnom proteíne obsiahnutý v množstve 3 g na 100 g. Nie je to veľa, a je to ďalšie proti, pokiaľ chceš tento proteín využívať na naberanie svalov. Pre porovnanie, srvátkový proteín má 10 g leucínu na 100 g, a hrachový proteín má viac než 8 g leucínu na 100 g.

Konopný proteín vie pomôcť nabrať svalovú hmotu, nie je to však ani zďaleka najlepšia voľba spomedzi proteínov, pokiaľ je naberanie svalstva tvoj hlavný cieľ.

Môže ti pomôcť konopný proteín pri chudnutí?

Áno, konopný proteín je výbornou voľbou proteínu pri chudnutí.

Jedná sa o možno ten najlepší proteín, pokiaľ je tvoj cieľ schudnúť. Dôvodom je vysoký obsah bielkovín, vlákniny, a nižší obsah kalórii.

Veľa bielkovín

Bielkoviny sú nesmierne dôležité pri chudnutí, keďže práve tie chránia svaly pred rozpadom. Telo pri chudnutí bude získavať energiu z vlastných zdrojov, takže z telesného tuku, ale aj svalovej hmoty. Vysokým príjmom bielkovín ho dokážeme usmerniť, a bude si voliť skôr telesný tuk ako svaly, teda schudneš tuk.

Veľa vlákniny

Vláknina je pri chudnutí významná preto, lebo spomaľuje trávenie, a veľmi dobré zasýti. Tým pádom sa tvoja chuť do jedla zníži, čo bude viesť k menšej šanci porušovania diéty. Určite mi dáš za pravdu, keď poviem, že hlad je jeden z najčastejších dôvodov, prečo porušiť diétu. Konopný proteín je riešenie, keďže vysoký obsah bielkovín a vlákniny ťa dobre zasýti.

Málo kalórii

Chudnutie sa dá dosiahnuť len cez kalorický deficit. Treba si teda dávať pozor na to, koľko kalórii má potravina, ktorú konzumuješ. Proteíny zvyknú mať obsah kalórii okolo 370 až 400 kalórii na 100 g. Konopný proteín má 350 až 400 kalórii na 100 g, čo ho zase trochu odlišuje od iných proteínov.

Nie je to veľký rozdiel, ale je to taký menší bonus, pokiaľ sa rozhodneš pre konopný proteín.

proteín z konope

Ďalšie výhody konopného proteínu

Vysoký obsah vlákniny

Vláknina je dôležitá pre zdravie tráviaceho traktu. Problém je, že väčšina populácie nemá dostatočný príjem vlákniny. Konopný proteín to môže napraviť.

V konopnom proteíne nájdeš okolo 25 g vlákniny na 100 g, čo je veľmi vysoké množstvo, obzvlášť na proteín.

Obsah nenasýteného tuku

Tuk je niečo, čo by sme v proteíne chceli mať na minime. Pokiaľ sa však pozrieme na to z hľadiska zdravia, tak konopný proteín obsahuje nenasýtený tuk, ktorý je veľmi prospešný pre zdravie srdca.

Okrem toho, obsahuje aj omega 3 a omega 6, ktoré obe majú priaznivý účinok na srdce. Dokonca sú v pomere 1:3, čo je ideálny pomer medzi omegou 3 a omegou 6.

Obsahuje minerály

V konopnom proteín nájdeš niekoľko minerálov:

  • meď
  • mangán
  • fosfor
  • horčík
  • zinok
  • vápnik

V najvyššom obsahu sú horčík a železo, a preto je vhodný pre ľudí s anémiou. Horčík zase pomáha uvoľniť svaly.

Menej spracovaný ako iné proteíny

Konopný proteín je menej priemyselne spracovaný, než iné proteíny. Aj to je jeden z dôvodov, prečo má tak vysoký obsah vlákniny a tukov.

Nevýhody konopného proteínu

Nízky obsah bielkovín

Obsah bielkovín v konopnom proteíne je 50 g na 100 g proteínu. To samozrejme je oveľa viac, než ti dá väčšina jedál, a teda nedá sa to nazvať nízky obsah bielkovín.

V porovnaní s inými proteínmi je však obsah bielkovín veľmi nízky. Proteíny zvyknú obsahovať aspoň 75 g bielkovín na 100 g proteínu. Proteín sa kupuje kvôli bielkovinám, pri konopnom proteíne však reálne len polovica z toho čo kúpiš, budú bielkoviny.

Vysoký obsah vlákniny a tuku

Spomenuli sme ich aj vo výhodách konopného proteínu, teraz o nich hovoríme, ako o nevýhode. Vláknina a nenasýtený tuk sú dôležité pre zdravie.

Problém je, že proteín kupujeme kvôli bielkovinám. Vláknina a tuk spomalia trávenie a vstrebanie bielkovín, čo nie je ideálne. Taktiež ťa môže z tohto proteínu nafukovať, a môže ti spôsobiť ťažkosti s trávením vo vzácnych prípadoch.

konopné proteíny

Ako konopný proteín užívať a dávkovať?

Konopný proteín je vhodné užívať kedykoľvek počas dňa.

Je skôr vhodný na prípravu jedál, keďže jeho chuť čisto s vodou nie je najlepšia. Rozpustnosť proteínu nie je zlá, ale zase by mohla byť aj lepšia. Preto ti skôr odporúčam ho využívať pri varení, než do po tréningového šejku s vodou.

Dávkovanie je podobné iným proteínom, teda jedna odmerka denne, čo je okolo 30 gramov. Môžeš mať samozrejme aj dve odmerky za deň, ale dávaj si pozor na to, aby si nemal príliš vysoký príjem vlákniny, čo by mohlo spôsobiť problémy s trávením.

Dôležité je poznamenať, že konopný proteín obsahuje tuk, a preto by mal byť skladovaný v chladničke po otvorení.

Zvoliť si konopný alebo srvátkový proteín?

Srvátkový proteín je najlepším proteínom na trhu. V niektorých prípadoch však môže byť lepšie zvoliť konopný proteín.

Jedným takým prípadom je, keď si vegán. Konopný proteín je vhodný pre vegánov, zatiaľ čo srvátkový vhodný nie je.

Pokiaľ potrebuješ do svojej diéty dostať viac vlákniny, tak konopný proteín tiež vyjde ako víťaz.

Pri chudnutí sú oba proteíny skvelé, a nedá sa určiť, či by bol jeden lepší ako druhý. Odporúčam ti skúsiť oba, a tak najlepšie zistíš, ktorý najviac vyhovuje tvojim potrebám. Srvátkový spolu s konopným proteínom sú však tie najlepšie proteíny na chudnutie.

Pri naberaní svalovej hmoty choď určite radšej po srvátkový, prípadne iný proteín, než konopný.

Celkovo, srvátkový proteín je lepším proteínom, ale aj konopný proteín má svoje využitie.

Aký konopný proteín je najlepší?

konopný proteín od NeoNutrition

3. Konopný proteín – NeoNutrition

Tento proteín vieš dostať v dvoch baleniach – 400 g a 1 kg. Je teda vhodný pre tých, ktorí chcú len vyskúšať konopný proteín. To nie je zlý nápad, lebo chuť konopného proteínu nemusí vyhovovať každému, a preto menšie balenie na ochutnávku by dávalo zmysel.

Obsah bielkovín je 47 g na 100 g, teda nič špeciálne vzhľadom na to, že sa jedná o proteín z konope.

Obsah vlákniny je 21 g na 100 g, zase nič špeciálne pre konopný proteín. Z globálneho hľadiska je to však veľké množstvo vlákniny, a jedna odmerka (30 g) ti poskytne až 6,3 g vlákniny.

Tento proteín má 13 g tuku, čo je bežné pre konopný proteín, ale má 16 g sacharidov, čo je pomerne vysoké množstvo. Toto sa aj odrazí na celkových kalóriách, ktoré sú o niečo vyššie – 411 kcal na 100 g.

Jedná sa o čisto konopný proteín, nemá iné pridané látky.

Dostať ho môžeš len v neochutenej podobe.

konopný proteín od MyProtein

2. 100% Konopný proteín – MyProtein

Ak si si istý voľbou konopného proteínu, tak proteín od MyProtein bude to správnou voľbou. K dispozícii je totižto aj 2,5 kg balenie, ktoré ti vydrží niekoľko mesiacov.

Konopný proteín od MyProtein má najviac bielkovín spomedzi všetkých konopných proteínov, a to až 54 g na 100 g, čo je ďalšie veľké plus. V jednej 30 g dávke tak prijmeš 16 g bielkovín.

Desať gramov sacharidov na 100 g je pomerne dobré množstvo, plus tento proteín má 12 g tuku na 100 g.

Aj tento proteín je však kalorickejší, má až 414 kcal na 100 g.

Na druhú stranu, jedná sa o čisto konopný proteín, žiadne ďalšie pridané látky.

Kúpiť ho môžeš len neochutený.

konopný proteín od GymBeam

1. Konopný proteín - GymBeam

Najlepší konopný proteín, ktorý môže v súčasnosti kúpiť, je konopný proteín od GymBeam.

Má stredne vysoký obsah bielkovín 49 g na 100 g a vysoký obsah vlákniny, až 24 g na 100 g.

Výhodou tohto proteínu je nízky obsah sacharidov, ktorý je viac než o polovicu menší, oproti iným konopným proteínom. Konkrétne sa jedná o 4,2 g na 100 g, a jedna odmerka teda bude mať len 1 gram sacharidu.

Nižší obsah sacharidov sa odzrkadlí na obsahu kalórii, ktoré sú v tomto proteíne na úrovni 358 kcal. To je veľmi nízky obsah kalórii na proteín.

Tak, ako aj u iných konopných proteínov, ani tento neobsahuje žiadne pridané látky, čo je super.

Dostupné sú aj ochutené konopné proteíny, pokiaľ sa chceš vyhnúť menej lahodnej chuti konopného proteínu.

Celkovo konopný proteín od GymBeam je najlepší konopný proteín kvôli jeho nízkemu obsahu kalórii a sacharidov. Navyše k tomu má najvyšší obsah vlákniny, a pomerne prijateľný obsah bielkovín. Ako neochutený nemá žiadne pridané látky, no je možnosť aj ochutenej verzie tohto proteínu. Vďaka týmto vlastnostiam bude vhodný najmä pre tých, ktorí chcú schudnúť, alebo držia nízkosacharidovú diétu alebo keto diétu.

Záver

Konopný proteín je rozumnou voľbou, ale nie je určený pre každého. Ocenia ho hlavne vegáni, alebo tí, ktorí chcú schudnúť. Má vysoký obsah vlákniny a bielkovín, a obsahuje radu minerálov či zdravých tukov. Tento proteín stojí za to, aby si mu dal šancu.

Similar Posts

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.