maslo
|

Je maslo zdravé alebo škodlivé? Všetko, čo musíš vedieť

Tento populárny výrobok z mlieka sa často stáva otázkou, či je zdravý alebo škodlivý. Maslo je skvelou potravinou k pečivu alebo na pečenie chuťovo, ale je naozaj aj tak zdravé pre tvoje telo? Pomáha budovať svalovú hmotu alebo chudnúť? Mal by si prestať jesť maslo úplne? Na všetko sa pozrieme podrobne v tomto článku, a ty tak budeš vedieť, či maslo jesť alebo nie.

Základy o masle

Maslo je mliečny produkt, ktorý sa vyrába zo živočíšneho mlieka, ale aj z rastlinného mlieka. Obsahuje veľmi vysoké množstvo tuku, minimum sacharidov a bielkovín. Preto je aj veľmi obľúbene u keto diéty. Vyrába sa tak, že sa oddeľuje krém od mlieka. Následne sa krém múti, počas toho sa mliečny tuk spojí a oddelí od tekutej časti. Tento mliečny tuk sa potom múti ďalej, a až potom sa zabalí a máme hotové maslo. Maslo je zložené z tuku, ale okrem neho je jeho druhou hlavnou zložkou voda. Tuk tvorí väčšinou 80% masla. Maslo je teda mlieko, ktoré bolo ochudobnené o sacharidy a bielkoviny.

Maslo ako zdroj vitamínov

Maslo je aj kvalitným zdrojom niekoľkých vitamínov. Tuk je potrebný na to, aby sa v tele rozpustili vitamíny A, D, E, K, takže vitamíny ktoré prijmeš z masla budú plne využité. Samotné maslo obsahuje vitamín A, B12, D, E, K2. Problémom je, že maslo sa konzumuje v malých množstvách, keďže obsahuje tak veľa tukov. A keď skonzumuješ malé množstvo masla, tak aj prijmeš malé množstvo spomenutých vitamínov. Preto maslo nemôže byť považované ako hlavný zdroj vitamínov, na to tu je zelenina a ovocie.

Maslo obsahuje CLA

Okrem vitamínov maslo obsahuje aj veľké množstvo CLA, čo je tuk, ktorému sa pripisuje niekoľko priaznivých účinkov na zdravie. Je možné, že slúži ako prevencia proti rakovine. CLA sa pridáva aj do spaľovačov tukov, vďaka jeho účinkom na chudnutie. Na druhú stranu, maslo zrovna nie je jedlo, ktoré by veľmi pasovalo ku chudnutiu, kvôli veľmi vysokému obsahu tukov. Sú však štúdie, ktoré potvrdili účinok chudnutia pri užívaní CLA. Okrem toho pomáha aj zlepšiť imunitný systém, a pôsobí protizápalovo.

Maslo obsahuje nasýtené tuky

Napriek tomu, že obsahuje vitamíny a CLA, má aj veľmi vysoký obsah nasýtených tukov. Je tu všeobecná myšlienka, že nasýtene tuky sú nezdravé, a pôsobia zle na srdce. V súčasných štúdiách sa však nepotvrdilo, že by konzumácia nasýtených tukov zvyšovala riziko zlyhania srdca, alebo iných problémov so zdravím. Je však potrebného viac výskumu v tejto oblasti, a stále sa odporúča konzumovať hlavne ostatné druhy tukov, ktoré sú neškodné pre srdce.

Odporúča sa, aby nasýtený tuk tvoril menej ako 10% denných kalórii, čím menej, tým lepšie. Teda tu začínajú už pochybnosti o masle, a je isté, že by sa nemalo jesť vo veľkých množstvách. Skvelými náhradami tuku z masla sú olivový olej, mastné ryby, semienka, všetky druhy orechov, alebo žĺtka.

maslo

Maslo a chudnutie

Chudnutie je proces, pri ktorom treba byť v kalorickom deficite, teda musí byť väčší výdaj ako príjem kalórii. To znamená, že budeš musieť jesť menej kalórii, a zároveň mať viac pohybu. Maslo je potravina, ktorá má extrémne vysoký obsah tukov, a tuky sú živina, ktorá je najviac kalorická. Teda len malé množstvo masla pridá veľké množstvo kalórii, ktoré musíš mať v diéte obmedzené. Maslo preto nie je potravinou na chudnutie, ale to neznamená, že ho musíš prestať jesť.

Ak máš maslo veľmi rád, tak neboj, stále môžeš schudnúť, a aj jesť maslo. Musíš ho však jesť s mierou, nesmieš používať jeho veľké množstvá. Čím viac masla zješ, tým menej budeš môcť jesť iného jedla, ktoré by ťa zasýtilo viac, keďže maslo nemá ani vlákninu, a ani bielkoviny. Pre úspešne chudnutie s maslom sa musíš dostať do kalorického deficitu, a dbať na dostatočný príjem bielkovín a pravidelný tréning. Ak to tak spravíš, tak si môžeš s mierou užívať maslo. Predsa len aj tuky sú potrebnou živinou pre telo.

Iné je to pri keto diéte. Počas nej môžeš jesť podstatne viac masla, ako v bežnej diéte. Aj tak však daj prednosť zdravším tukom, ktoré zaručene neškodia srdcu.

Maslo a budovanie svalovej hmoty

Keď vieš ako je to s chudnutím, tak ťa možno zaujíma ako vplýva konzumácia masla na budovanie svalov. Rýchla odpoveď je taká, že maslo nie je svaly budujúca potravina, ale samozrejme môžeš nabrať svalovú hmotu či už konzumuješ maslo alebo nie. Maslo nehrá dôležitú úlohu počas budovania svalov.

Ak ho máš rád, kľudne môžeš pokračovať v jeho konzumácii, ale aj tak si daj pozor aby si to sním neprehnal, lebo predsa len je veľmi kalorické a ľahko sa z neho naberajú tuky. Ak si hardgainer, a nech sa snažíš akokoľvek nabrať svalovú hmotu, alebo pribrať a nejde ti to, tak maslo bude pre teba skvelou voľbou. Dodá ti veľa kalórii, a telo bude určite vďaka tomu priberať.

Maslo je potravina, z ktorej sa priberá, ale nie na to, aby si z nej vybudoval svalovú hmotu. Ak chceš svaly, tak budeš musieť pravidelne cvičiť, jesť dostatok jedla a bielkovín.

Koľko masla jesť denne?

Odpoveď sa bude veľmi líšiť pre každého inak. Všeobecne sa ale odporúča, aby denný príjem nasýtených tukov nebol väčší, ale naopak menší, ako 10% denných kalórii. Priemerný dospelý človek, ktorý zje za deň 2000 kcal, by sa mal snažiť aby menej ako 200 kcal pochádzalo z nasýtených tukov. Keďže 1 gram tuku má 9 kalórii, tak 200/9 = približne 22 gramov. Za deň by mal tento človek prijať menej ako 22 gramov nasýtených tukov. To ale neznamená, že za deň môžeš zjesť 22 gramov masla. Treba si uvedomiť, že maslo pre väčšinu ľudí nie je jediným zdrojom nasýtených tukov. Preto čím menej masla zješ, tým lepšie, ale nemusíš ho úplne vyradiť zo svojho jedálničku.

Maslo a vplyv na zdravie

Zlyhanie srdca

Ako sme už spomínali nasýtene tuky v masle majú možný vplyv na zlyhanie srdca. Nasýtené tuky môžu zvýšiť hladinu zlého LDL cholesterolu, ktorý je príčinou zlyhania srdca. Na druhú stranu žiadne štúdie nepotvrdili, že by bolo prepojenie medzi nasýteným tukmi a zlyhaním srdca. Keďže sa v súčasnosti ešte nevie, aká je pravda, odporúča sa vyhýbať vysokým dávkam nasýtených tukov.

Intolerancia laktózy

Maslo je ochudobnené o sacharidy a bielkoviny. Laktóza je cukor, a keďže maslo nemá sacharidy, tak nemá ani cukor. To znamená, že maslo by malo byť bezpečné pre ľudí s intoleranciou na laktózu. Stále sa však v masle môže nachádzať malé množstvo sacharidov, a teda aj veľmi malé množstvo laktózy, a preto treba byť stále opatrný.

Záver

Maslo má svoje pozitívne stránky, ako sú obsah CLA a vitamínov, alebo skvelá chuť. Nie je to však jednofarebné, a má aj možné škodlivé účinky. V súčasnosti sa nevie, či nasýtené tuky, ktoré obsahuje aj maslo, majú vplyv na zlyhanie srdca. Preto sa radšej odporúča ostať na tej bezpečnej strane, a jesť maslo v malých množstvách. Či už buduješ svalovú hmotu, alebo chudneš, a alebo žiješ zdravý životný štýl, tak maslo nemusíš vyradiť zo svojho jedálničku, ale mala by byť jeho konzumácia obmedzená. Skús, aby hlavné zdroje tuku boli olivový olej, semienka, vajcia, orechy alebo ryby.

Similar Posts

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.