horčica
|

Je horčica zdravá alebo škodlivá? Vhodná na chudnutie?

Horčica je populárne korenie, ktoré je vyrobené zo semien horčice. Zo semien horčice sa vyrába aj tá horčica, ktorá je neodmysliteľnou súčasťou pravého hot dogu. Je ale správna voľba vybrať si horčicu? Má horčica pozitívny alebo škodlivý vplyv na naše telo? Ak chceš poznať odpovede, tak si prišiel na to pravé miesto.

Horčica a produkty z nej

Horčica sa môže nachádzať vo viacerých formách, môže byť ako príloha k hot dogu alebo môže byť ako korenie. Obidve sú vyrobené zo semien horčice, a preto ich účinky budú podobné, ale aj tak majú rozdiel. Zatiaľ čo korenie z horčice je vyrobené čisto zo semien horčice, tak horčica, ktorú si bežne kupujeme v obchode, je vyrobená aj z veľkej časti horčicových semien, ale aj iných prísad, ktoré čisto závisia na výrobcovi. Celý článok sa však venuje semenám z horčice, takže rovnaké účinky bude mať aj horčicová omáčke.

Horčica je bohatá na vitamíny a minerály

Prvým benefitom konzumácie horčice je jednoznačne to, že je to zdroj mikroživín. Horčicové listy sú bohaté na vitamín A, C, K, meď a vápnik. Horčicové semena obsahujú selén, vlákninu, horčík a mangán. Zatiaľ čo horčicové listy sa môžu jesť surové alebo uvarené, tak horčicové semena sú využité na výrobu horčicovej omáčky, alebo ako korenie.

Najznámejším výrobkom z horčice je práve táto horčicová omáčka, a ako som spomínal aj ona má rovnaké benefity, ako horčicové semená. Teda keď si dávaš horčicu k hot dogu namiesto kečupu, doplníš časť svojej potrebnej dennej dávky železa, vápnika, selénu a fosforu.

Veľmi pekným bonusom je, že horčica má málo kalórii, a teda to môže byť skvelé dochucovadlo. Okrem toho, že horčica poskytuje vitamíny a minerály, tak nám vie dodať aj antioxidanty. Antioxidanty pomáhajú chrániť telo proti chorobám. V horčici sa nachádza obzvlášť veľa silných antioxidantov.

Zdravotné účinky horčice

Horčicu ako liek používali už starovekí Gréci a Rimania. Asi mali na to svoje dôvody, každopádne súčasné štúdie začínajú objavovať, že horčica má viac priaznivých účinkov na telo, a chráni nás pred chorobami.

Medzi možné choroby, proti ktorým horčica bojuje, patrí niekoľko typov rakoviny. Zatiaľ vieme, že horčica môže zabíjať rakovinové bunky, aby sa ďalej nešírili. Výskum bol však robený len na zvieratách.

Bola tu však aj malá štúdia na ľuďoch, ktorá zistila, že horčica môže znížiť hladinu cukru v krvi u ľudí s cukrovkou efektívnejšie ako u ľudí, ktorí ju nemajú. Taktiež horčica môže slúžiť ako ochrana proti infekciám.

Škodlivé účinky horčice

Poznáš už priaznivé účinky horčice, a ako vidíš, tak horčica nie je vôbec až taká zlá, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. To boli však len jej pozitíva, ale aké sú jej negatíva? Má škodlivé účinky?

Pre väčšinu ľudí nie, hlavne ak nie je konzumovaná vo veľmi veľkých množstvách. Pri vysokých dávkach horčice by mohlo dôjsť k bolesti v oblasti brucha alebo hnačke. To sa ale stane takmer s každou potravinou, keď sa konzumuje vo veľmi vysokých dávkach. Preto netreba sa horčice báť, aj keď netreba to s ňou zasa veľmi preháňať.

Niektorí ľudia však môžu mať problém s horčicou. Sú to tí, ktorí majú poruchu štítnej žľazy. Je to preto, lebo surové horčicové listy či semienka obsahujú goitrogens. Ten dokáže narušiť funkciu štítnej žľazy. Pre zdravých ľudí to nie je problém, a telo si s tým hravo poradí, no pre tých ktorí majú už problémy so štítnou žľazou to nebude najlepšie. Avšak toto platí len o surovej horčici, nie o uvarenej.

horčica

Horčica a chudnutie

Keď sme už prešli zdravotné účinky horčice, tak by ťa mohlo zaujímať, či horčica ovplyvňuje chudnutie. Vie pomôcť alebo zabrániť chudnutiu? Horčica obsahuje kapsaicín, čo je látka, ktorá môže pomôcť počas chudnutia. Kapsaicín vie zrýchliť metabolizmus o pár percent, čo znemená, že môže pomôcť s chudnutím. Veľa horčíc však obsahuje cukor, a preto si pri kúpe treba dať záležať na výbere kvalitnej horčice. Ak si kúpiš horčicu s cukrom, tak ideš zlou cestou k schudnutiu, ale práve naopak, je to cesta k tomu ako pribrať.

Samozrejme tiež neočakávaj, že si kúpiš kvalitnú horčicu a schudneš. Ak chceš schudnúť budeš musieť spraviť viac zmien, než len začať jesť horčicu. V prvom rade musíš byť v kalorickom deficite, aby telo začalo páliť uložené zásoby tuku a svalov. Na to, aby nespálilo svaly ako energiu musíš jesť dostatok bielkovín a pravidelne tieto svaly cvičiť. Až potom môže byť chudnutie úspešne, horčica to za teba neurobí.

Horčica a budovanie svalovej hmoty

Horčica dokáže jemne pomôcť k schudnutiu, ale ako je to s budovaním svalovej hmoty? Horčica nehrá ani zďaleka dôležitú úlohu počas budovanie svalovej hmoty. Môžeš ju použiť ako zdravé dochucovadlo, pokiaľ nebude mať pridaný cukor, ale inak ti nepomôže vybudovať svalovú hmotu. Má málo kalórii, a počas budovania svalovej hmoty potrebuješ veľa kalórii. Budeš potrebovať veľa bielkovín, ktoré ti horčica neposkytne. Na to, aby si úspešne vybudoval svalovú hmotu budeš musieť pravidelne cvičiť. Horčica ti teda nepomôže s budovaním svalovej hmoty, ale taktiež ti nezabráni v budovaní svalovej hmoty. Jednoducho horčica nehrá žiadnu úlohu počas naberania svalov.

Koľko horčice konzumovať?

Zvyčajne dávkovanie horčice, ktoré sa odporúča, je o veľkosti jednej čajovej lyžičky. V reštauráciach sa taktiež podáva horčica zvyčajne v rovnakom množstve. Jedna takáto dávka bude obsahovať približne 3-10 kalórii, z ktorých väčšina kalórii bude pochádzať zo sacharidov. Toto je však veľmi malé množstvo kalórii, a preto sa určite netreba báť priberania z horčice, pokiaľ nie je obohatená cukrom.

Recept na domácu horčicu

Ak by si chcel si vyrobiť svoju vlastnú domácu horčicu, tak sme si pre teba pripravili aj recept. Budeš tak presne vedieť čo konzumuješ, a môžeš si ju následne podľa chuti upravovať. Na jej prípravu budeš potrebovať: 1 šálka vody ¾ šálky žltej práškovej horčice ¾ čajovej lyžičky hrubej morskej soli ½ čajovej lyžičky kurkumy 1/8 čajovej lyžičky práškového cesnaku 1/8 čajovej lyžičky papriky ½ šálky destilovaného octu

  1. Vlož vodu, práškovú horčicu, soľ, kurkumu, cesnak a papriku do malého nereaktívneho hrnca (z nehrdzavejúcej oceli) a rozšľahaj to.
  2. Zmes var na stredne nízkej teplote až nízkej teplote, za častého miešania, až pokiaľ z nej nebude hustý krém. Bude to trvať približne 30-45 minút.
  3. Teraz vmiešaj ocot do tejto horčicovej zmesi a pokračuj vo varení, až kým nezhustne na požadovanú hustotu. Bude to trvať približne 7-15 minút.
  4. Následne nechaj horčicu vychladnúť na izbovú teplotu. Daj horčicu do vzduchotesnej nádoby, a nechaj ju chladiť až do 3 mesiacov. Zo začiatku bude horčica značne štipľavá, ale po čase sa začne zjemňovať.

Zdroj: https://leitesculinaria.com/95287/recipes-homemade-yellow-mustard.html

Záver

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že horčica nie je zdravá, veď predsa len sa používa ako dochucovadlo na hot dogy, alebo iné nezdravé jedlá. Pokiaľ sa však v horčici nenachádza pridaný cukor, tak horčica nie je nezdravá, práve naopak prináša niekoľko benefitov pre naše telo. Kľudne teda môžeš jesť horčicu ďalej, a nemusíš sa báť, že je pre teba nezdravá.

Chcel by si poznať ešte zdravšiu variantu horčice? Ak áno, tak sa zoznám s celozrnnou horčicou.

Similar Posts

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.