|

Sú smoothies zdravé? Pomáhajú schudnúť? Budovanie svalov?

Smoothies sú jednou z prvých vecí, ktorá nás napadne, ak sa spomenie zdravá strava. Čo by na nich mohlo byť predsa len zle? Veď ovocie a zelenina sú považované za zdravé jedlo, a preto smoothies sú určite skvelá vec. A to čo je zdravé musí pomôcť aj schudnúť, však?

Okolo smoothies je veľa nejasností a mýtov, a preto tento článok sa podrobne pozrie či sú smoothies zdravé, či pomáhajú schudnúť, a či majú aj svoje temné stránky. Ak rozmýšľaš nad zaradením smoothies do tvojho jedálničku, alebo ich už máš ako jeho súčasťou, určite dočítaj tento článok dokonca, nakoľko ti dá úprimný a reálny pohľad na smoothies.

Pridané látky v smoothie

Smoothies si získali povesť ako zdravé kvôli tomu, lebo je to len rozmixované ovocie a zelenina dokopy. Toto však nie je úplne pravda ani pri domácich, a ani pri kupovaných smoothies. Veľmi často sa do nich pridávajú ďalšie ingrediencie, ako sú napríklad med, cukor, rôzne sirupy, džúsy… Tieto ingrediencie úplne zničia zdravosť smoothies, nakoľko ti tam pridajú množstvo jednoduchého cukru, ktorý tak zdravý nie je. Určite by niektorí vedeli oponovať proti medu, ako zdravej potravine, ale treba si uvedomiť stále je to obrovské množstvo cukru, a určite ti nepomôže schudnúť, aj keď má isté pozitívne účinky na zdravie, diétna potravina to ani zďaleka nie je.

Prvou vecou, ktorú si z tohto článku môžeš odniesť, je určite to, že lepšie je ostať pri domácich smoothies, a vyhýbať sa smoothies z obchodov. Pri príprave domáceho smoothies máš kompletný prehľad nad ingredienciami, ktoré sa v ňom použijú. Ak si zvolíš smoothies z obchodu, tak úplne stratíš kontrolu a prehľad nad použitými ingredienciami, čo bude veľký problém aj pri diéte, ale aj zo zdravotného hľadiska. Keď si sa už rozhodol pre domáce smoothie, tak určite z neho vyraď ingrediencie plné cukru, a namiesto toho sa zameraj na tie naozaj zdravé ingrediencie. Pridaný cukor nie je zdravá cesta, a ani nepomôže schudnúť, práve naopak, pomôže pribrať.

Ovocie a zelenina v smoothie

Dobre, už vieš, že sa treba vyhnúť pridanému cukru v smoothies, ktorý nie je správnou voľbou. Pozrime sa teraz na hlavnú ingredienciu smoothies, ktorá by aj hlavnou určite mala byť, a ňou sú ovocie a zelenina. Tu nastane hneď ďalší problém, a to je voľba správneho druhu ovocia. Samozrejme oboje, ovocie aj zelenina, sú bez pochyby zdravé, o tom sa ani nejdeme hádať, ale sú naozaj tak vhodné na chudnutie?

Hlavnou zložkou ovocia je okrem vody fruktóza, ktorá sa v ňom nachádza v značnom množstve. Fruktóza je jednoduchý cukor, z ktorého sa takisto priberá, ako aj z bežného cukru. Preto je banán taký sladký, lebo obsahuje veľa fruktózy, čo je ovocný cukor. Cukor nie je vhodný do diéty a určite sa z neho nechudne. Keď vypiješ také smoothies, tak si prijal kopec jednoduchého cukru, mikroživiny, dáku vlákninu a to je všetko. Za chvíľu budeš zase hladný. Našťastie iné ovocie má iný obsah fruktózy.

Ak si vyberieš ovocie s nízkym obsahom fruktózy, tak nevypiješ veľké množstvo cukru, a teda ani kalórii, a to je v diéte veľmi dôležité. Príkladmi na ovocie s nízkym obsahom cukru, a teda príkladmi na vhodné ingrediencie do smoothie je lesné ovocie. Jahody, maliny, čučoriedky, brusnice, černice sú skvelé, a to aj chuťovo, a určite by mali byť aj v tvojom smoothie. Ďalej grapefruit alebo papája majú taktiež nízky obsah cukru, pokiaľ nie si fanúšik lesného ovocia. Na druhú stranu ovocie, ktoré má vysoký obsah cukru, a nie je príliš vhodné do smoothies, je napríklad banán, čerešne, hrozno, mango alebo figy. Bude lepšie ak si vyberieš z ovocia, ktoré má menej cukru.

Okrem ovocia je tu aj zelenina, ktorá sa taktiež pridáva do smoothies. Zelenina obsahuje veľmi málo prirodzene sa vyskytujúceho cukru, a všetka zelenina je vhodná do smoothies. Obsahuje veľa vitamínov, minerálov a antioxidantov, ktoré sú pre telo potrebné. A takisto aj pre správne smoothie.

Bielkoviny a tuky v smoothie

Hlavnú ingredienciu smoothie už teda máme takisto vyriešenú, ale do smoothies sa okrem sladidiel, ovocia a zeleniny často pridávajú aj iné ingrediencie. Ak bude smoothie zložené len z ovocia a zeleniny, podľa toho ako sme už vyššie spomenuli, tak nám dodá potrebnú vlákninu, vitamíny a minerály, taktiež nám dodá cukor, ale už iba v obmedzenom množstve. Sú tu ale ešte dve živiny, ktoré nám nedodá – bielkoviny a tuk.

Bielkoviny sú veľmi dôležitou živinou pre každého, a veľa ľudí trpí jej nedostatkom. Správne smoothie by malo obsahovať aj bielkoviny, ak chceme, aby bolo naozaj zdravé a podporovalo chudnutie. Bielkoviny nás taktiež zasýtia, čo je pri diéte nesmierne dôležité. Zabráni sa tak porušovaniu diéty, čo býva častým problémom. Ingredienciami, ktoré sú bohaté na bielkoviny, ale zároveň sú vhodné aj do smoothies, sú napríklad grécky jogurt, rastlinný alebo srvátkový proteín, tvaroh, chia semienka, arašidové maslo alebo nesladené mlieko. Treba byť pri niektorých ingredienciách opatrní, keďže obsahujú veľa kalórii. Ak ale chceš zdravé smoothie, či už na chudnutie alebo budovanie svalov, tak do neho budeš musieť pridať aj bielkoviny.

Druhou spomenutou živinou boli tuky. Na tie si treba dať pozor, keďže obsahujú veľa kalórii, ale aj tuky sú potrebné. Zabezpečujú správnu produkciu hormónov, a taktiež sa v nich rozpúšťajú vitamíny A, D, E a K. Môžeš teda vypiť zeleninové smoothie, ktoré bude mať veľa vitamínov, ak ale neprijmeš tuk, tak nevyužiješ ich maximum. Ideálnymi zdrojmi tuku do smoothie sú arašidové maslo, nesladené mlieko, semienka, jogurty s prirodzeným obsahom tuku alebo avokádo. Ak pridáš do smoothie aj niektorú z týchto ingrediencii, tak máš nutrične veľmi bohaté a zdravé smoothie.

Ochutenie a ostatné ingrediencie v smoothie

Všetky ingrediencie, ktoré sú nutrične dôležité, sme už prešli. Máme teda skvelé smoothie to je super, ale čo s chuťou. Ako to spraviť, aby bolo nielen zdravé, vhodné na chudnutie či naberanie svalovej hmoty, ale aby bolo aj chuťovo vynikajúce? Myslím, že veľa z už spomenutých ingrediencii sú chuťovo super, a ak sa správne nakombinujú, tak chuť bude skvelá.

Ak ale chceš pridať ešte ďalšie, iné ingrediencie na dochutenie, môžeš požiť napríklad škoricu, pozor nie škoricový cukor, ale čistú škoricu. Tá nielen že skvelo dochutí smoothie, ale pridá aj ďalšie skvelé benefity, k už hotovému smoothie. Ďalej môžeš použiť kakao, trošku vanilkového extraktu, alebo kvalitný ochutený proteín.

Ak by si ešte chcel obohatiť smoothie o ďalšie ingrediencie, ktoré sú zdraviu prospešné, a majú ďalšie pozitívne účinky, tak skús použiť zázvor, kurkumu, rastlinu maca alebo petržlen. Všetky tieto ingrediencie posunú tvoje smoothie na ešte vyššiu úroveň.

Môže byť smoothie náhradou jedla?

Smoothie môže byť náhradou jedla, ale iba niektoré smoothies, nie všetky. Musí obsahovať všetky živiny, tak isto ako by ich obsahovalo aj klasické jedlo. Pokiaľ to bude smoothie, ktoré je spravené iba z ovocia, tak to nebude vhodná náhrada veľkého jedla, ako sú raňajky, obed a večera.

Týmto sa dostávame k ďalšiemu bodu, a to či má byť dané smoothie náhradou veľkého jedla alebo malého. Smoothie môže byť náhradou ktoréhokoľvek jedla, okrem večery, keďže cukor obsiahnutý v ovocí by zvýšil hladinu cukru v krvi, čo by zároveň zdvihlo aj energiu, a pred spánkom nie je dobré snažiť sa telo povzbudiť cukrom. Čo sa týka ale ostatných jedál, tak na to, aby mohlo byť vhodnou náhradou, musí obsahovať aj tuky, aj sacharidy, a aj bielkoviny. Keby tam bol len cukor z ovocia, a dáš si to na raňajky, tak budeš musieť za hodinu zase jesť lebo budeš hladný. Zároveň telu nedodáš bielkoviny, a dôjde k rozpadu svalovej hmoty.

Takže ak chceš smoothie použiť ako náhradu klasického jedla, tak to smoothie musí byť naozaj kvalitné, bohaté na všetko, čo telo potrebuje, a až potom to môže byť vhodná náhrada.

Podporuje smoothie chudnutie?

Smoothie a chudnutie nie sú až taká super kombinácia, ako by si očakával. Určite sa dá schudnúť aj s tým, že budeš piť smoothie, ale dá sa to spraviť aj lepšie. Najčastejšou príčinou neúspechu diéty je hlad. Smoothie ale robí presný opak. Podstatne viac ťa zasýti jedenie jednotlivých kusov ovocia samostatne, a vo výsledku zješ menej, ako keby si to ovocie vypil.

Smoothie je ľahkou cestou, ako dostať do tela všetky potrebné vitamíny a minerály, a to kvôli tomu, lebo je oveľa ľahšie a menej zasycujúce vypiť ovocie a zeleninu ako ju zjesť. Ale tak isto je ľahšie dostať so smoothie do seba oveľa viac kalórii, ako keby si mal skonzumovať každé ovocie jednotlivo v celku. Prijať viac kalórii si ale počas diéty nemôžeš dovoliť. Preto chudnutie so smoothie nie je to najlepšie, čo sa dá spraviť.

Budovanie svalov so smoothie?

Priberanie, alebo naberanie svalovej hmoty so smoothie, je skvelá vec. Počas naberania svalovej hmoty musíš dostať do tela dostatok kalórii, a nie vždy to je tak jednoduché. Pokiaľ ale nevládzeš tie potrebné kalórie zjesť, tak prečo ich nevypiť? Je to výborné riešenie, a úplne jednoducho sa ti podarí dostať do tela tie kalórie, ktoré by si inak už nevládal zjesť.

Smoothie je skôr na naberanie hmotnosti, ako na jej chudnutie. Napriek tomu tu existuje všeobecná myšlienka, že tomu tak nie je. Ty už však teraz poznáš pravdu. Či už si ale zvolíš smoothie počas chudnutia alebo naberania, tak sa uisti, že je bohaté na všetky potrebné živiny, ktoré sme si už vyššie spomenuli.

Sú smoothies zdravé?

Samozrejme že smoothie je zdravé, pokiaľ je zložené z tých správnych ingrediencii. Dodá telu množstvo vitamínov, minerálov a antioxidantov z ovocia a zeleniny. Smoothie ti pomôže dostať do tela viac tejto zeleniny a ovocia, keďže ho stačí len vypiť. Je ale smoothie lepšie alebo horšie ako jedenie ovocia a zeleniny v celku?

Vitamíny s minerálmi sa pri mixovaní nevyparia, a do tela ich vieš dostať tak aj tak. Problém nastáva ale s vlákninou. Vláknina nám pomáha nás nasýtiť, a pomáha aj prečistiť telo. Je to dôležitá zložka zdravej stravy. Delí sa na stráviteľnú a nestráviteľnú vlákninu. So stráviteľnou vlákninou sa nestane nič, ale mixovanie ovocia a zeleniny môže štiepiť nestráviteľnú vlákninu. Nestráviteľná vláknina pomáha prečistiť tráviaci trakt, zasycuje nás a znižuje riziko cukrovky. Je potrebného viac výskumu na to, aby sme vedeli, čo sa ďalej deje s rozštiepenou nestráviteľnou vlákninou v tele, a ako pôsobí na naše zdravie.

Ďalším problémom so smoothie je, že ak sa použije ovocie s vysokým obsahom fruktózy, tak dostaneme do tela veľmi veľa jednoduchého cukru naraz. Preto sa uisti, že tvoje smoothie nie je zložené len z ovocia, ale že si pridal do neho aj zeleninu, ktorá zreguluje uvoľňovanie cukru do krvi.

Ako konzumovať smoothie?

Smoothie sa bežne konzumuje tak, že sa vypije, však? Tým, že smoothie vypiješ, tak telo sa nemusí vôbec namáhať s trávením, čo môže následne spôsobiť nadúvanie. Ak sa ti už stalo, že ťa nadulo zo smoothie, tak si ho pravdepodobne rýchlo vypil. Aby si tomu zabránil, tak môžeš buď skúsiť piť smoothie pomaly, alebo ho môžeš skúsiť jesť lyžičkou. Týmto dovolíš telu, aby sa kalórie zo smoothie dostávali do tráviaceho traktu takou rýchlosťou, ako by sa tam dostali, keby si jedol klasické jedlo. Môžeš tak zabrániť nadúvaniu.

Záver

Ako môžeš vidieť, tak smoothie nie sú až také skvelé, ako sa väčšina ľudí domnieva. Smoothie sú jednoznačne viac vhodné na priberanie a naberanie svalovej hmoty, a nie na chudnutie. V diéte by si si mal ceniť každej kalórie, ktorú skonzumuješ, a nie ich hneď niekoľko stoviek naraz vypiť. Taktiež to bude šok pre tráviaci systém, čo môže spôsobiť nadúvanie. Naopak pokiaľ sa snažíš pribrať, a nedarí sa zjesť toľko kalórii, tak smoothies budú pre teba skvelou voľbou. Toto všetko ale neznamená, že smoothie musí byť cukrová a kalorická bomba.

Skús si pripraviť domáce smoothie, do ktorého dáš iba tie správne a zdravé ingrediencie. Poskúšaj rôzne kombinácie z vyššie spomenutých ingrediencii, a zaručene budeš mať to najzdravšie a najchutnejšie smoothie, aké sa dá dostať.  Pokiaľ je to možné, tak sa skús vyhnúť pitiu toho istého smoothie každý jeden deň. Je to preto, lebo každému smoothie bude chýbať istý druh vitamínu alebo minerálu. To znamená, že by mohlo dôjsť k nedostatku tohto chýbajúceho vitamínu alebo minerálu. Ak ale budeš striedať rôzne smoothies, tak nemôže dôjsť k nedostatku žiadneho vitamínu či minerálu.

Snaž sa dodržiavať, a dať si pozor na všetko, čo bolo v tomto článku spomenuté. Ak áno, tak sa ti podarí vyťažiť zo smoothies maximum vo svoj prospech.

Similar Posts

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.