teenager budovanie svalov

Budovanie svalovej hmoty u detí a teenagerov

Aktívny životný štýl je stále populárnejší v súčasnosti. Už to však nie je čisto záležitosť len dospelých, ale často aj deti či teenageri chcú začať. Väčšinou je ich zámerom schudnúť alebo vybudovať svalovú hmotu.

V tomto článku kompletne rozoberieme, či je budovanie svalov pre deti a teenagerov možné, od koľkých rokov je bezpečné začať cvičiť, a ako vybudovať čo najviac svalovej hmoty pred 18-kou. Ak ťa zaujímajú odpovede, tak tu sa ich dozvieš.

Puberta rozhoduje

V článku budeme rozlišovať dve obdobia a to pred pubertou a počas či po puberte. U každého dieťaťa sa puberta prejavuje v inom veku, a teda nie je možné povedať presný vek.

Extrémne prípady skorého začiatku puberty môžu byť aj v deviatich rokoch, naopak u niekoho to môže byť až v pätnástich rokoch.

Počas nej sa začnú vo väčšom množstve vytvárať testosterón a rastový hormón. Tieto hormóny sú kľúčové pri budovaní svalovej hmoty. Ďalšími znakmi začiatku puberty sú akné, zmena hlasu alebo zarastanie.

Je veľmi dôležité uvedomiť si, či už si v puberte alebo ešte nie ak sa snažíš vybudovať svalovú hmotu.

Deti pred pubertou

Začneme tými ktorý sú pred pubertou respektíve ju ešte nemajú. Budovanie svalovej hmoty je pre nich takmer nemožné, nakoľko majú veľmi málo testosterónu a rastového hormónu.

Začať cvičiť pod dozorom skúseného trénera s vlastnou váhou však môžu. Na cvičení, pohybe a zdravom životnom štýle nie je nič zlého, a aj keď lepšími aktivitami pre nich by boli aeróbne ako je futbal, pokiaľ majú aspoň 7 rokov, môžu začať ľahké tréningy pod dozorom trénera.

Predídu tak nadváhe či obezite, ktorá je u detí veľmi rozšírená. Taktiež ich to naučí istej disciplíne, ktorú môžu využiť neskôr pri cvičení, keď budú starší.

Prírastky svalovej hmoty sú však pre deti nereálne, jedine že by boli geneticky nezvyčajne obdarené.

Deti počas a po puberte

Pri dosiahnutí puberty začne testosterón a rastový hormón rapídne stúpať. Začne sa teda prejavovať mužskosť.

Je možné už teraz nabrať svaly?

Určite áno! Pre väčšinu ľudí je testosterón najvyššie od veku 15 do 25 rokov s tým, že vrchol je počas 20-ky. Je to obdobie kedy je testosterón najvyššie za celý život, a teda aj budovanie svalovej hmoty je najľahšie. Preto začať cvičiť je určite skvelý nápad v tomto období a využiť tejto výhody naplno.

Samozrejme telo ešte stále rastie a preto si treba dať pozor na správnosť cvikov a neskúšať zdvihnúť maximálnu váhu na cvikoch ako sú mŕtvy ťah, či drepy.

teenage dievča buduje svaly

Budovanie svalov ako teenager

Ako však využiť čo najlepšie toto obdobie  vybudovať čo najviac svalovej hmoty bezpečne? Sú tu tri veci, ktoré budú hrať významnú rolu. Sú to strava, tréning a spánok, teda regenerácia.

Strava

Telo stále rastie a má vysoké nároky na stravu, a ak k tomu ešte pridáš posilňovanie, nároky na stravu sa ešte zvyšujú. Budeš musieť jesť veľa jedál a kalórii, na to aby si rástol a zároveň budoval svaly. Pokiaľ nie si ten typ postavy, ktorá priberie aj zo zeleniny, tak jedz v podstate všetko. Skús sa však vyhnúť veľmi nezdravým jedlám, ako sú fast food, vysmážané jedlá, alebo potraviny plné cukru. Dôležité je aby si prijal dostatok bielkovín za deň. To pre teba znamená jesť veľa mäsa, mliečnych výrobkov a vajec. Pomôcť si môžeš srvátkovým proteínom, o jeho bezpečnosti sa dočítaš v tomto článku. Ak sa ti veľmi ťažko naberá, tvojou voľbou bude skôr gainer.

Tréning

Tréning je podnetom pre svaly aby rástli, a teda bez neho svaly nevybuduješ. Odporúčam začať cvičiť doma a až potom skúsiť fitko. Doma si vybuduješ silu, a aj pochopíš základy cvičenia. Potom môžeš skúsiť ísť do posilňovne, ale zaplať si trénera. Viem, že to môže byť veľa peňazí, aj vstup do posilky a aj tréner, avšak je to to najlepšie čo môžeš spraviť. Zopár hodín maj s trénerom, ten ťa naučí ktorý stroj sa načo používa, ako si zoradiť alebo rozdeliť tréning, skontroluje tvoju formu cvikov. Nič lepšie urobiť nemôžeš. Po pár tréningoch alebo podľa potreby môžeš začať cvičiť sám.

Regenerácia

Posledným bodom je regenerácia, ktorá je nesmierne dôležitá pri budovaní svalovej hmoty, obzvlášť ako dieťa. Telo rastie a zároveň má aj budovať svalovú hmotu, tak snáď každý chápe, ako dôležitá je. Spánok sa odporúča 8 hodín, avšak lepšie bude pre teba mať aj deväť. Nemaj silový tréning každý deň, ale cvič zo začiatku 3x do týždňa celé telo. Musíš mať systém v tréningu, urči si preto dni ktoré mu venuješ. Tréning bude trvať do 90 minút.

Žiaľ dôležité je aj spomenúť aby si sa vyhol alkoholu. Viem, že je to populárne v mladom veku, ale nie je to ani zdravé, a pokiaľ chceš vybudovať svalovú hmotu s alkoholom to nepôjde.

Poslednou vecou, ktorá stojí za spomenutie je čas. Budovanie svalov je pomaly proces, a aj napriek tomu, že budeš mať množstvo testosterónu, chce to čas. Ak skončíš s cvičením po pár mesiacoch, veľa svalov nevybuduješ. Buď trpezlivý a ono to príde.

Záver

Ak to celé zhrnieme, to či môžeš vybudovať svalovú hmotu ako dieťa závisí od toho, či si už prešiel pubertou alebo nie.

Ak nie, budovanie svalov je vďaka nedostatku hormónov nemožné, ale zdravý životný štýl je stále super.

Naopak ak si už dosiahol puberty, tak máš obdobie kedy sa ti bude svalová hmota budovať najľahšie za celý svoj život. Jednoznačne sa toho oplatí využiť vo svoj prospech, no keďže telo ešte stále rastie, treba si dávať pozor na to ako cvičíš.

Telo bude potrebovať veľa jedla, bielkovín a spánku. Najlepšie je začať cvičiť doma s vlastnou váhou a až neskôr po pár mesiacoch navštíviť posilňovňu ideálne s trénerom. Celý proces budovania svalov je beh na dlhú trať, a preto treba byť trpezlivý, dodržiavať vyššie spomenuté, a výsledky určite prídu.

Similar Posts

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.